دسته‌بندی نشده

تخته گوشت چوبی یا پلاستیکی

خیلی از افراد تخته گوشت چوبی را به دلیل زیبایی ترجیح می دهند اما بعضی ها تخته گوشت چوبی را به جهت باقی ماندن میکروب در آن رد می کنند. با ما همراه باشید تا مطلبی در مورد انتخاب تخته گوشت مناسب مطالعه کنید.

تخته گوشت چوبی

معمولا در هر آشپزخانه از تخته گوشت برای خرد کردن سبزی و گوشت استفاده می شود اما اگر از تخته گوشت درست استفاده نشود، باکتری های مضر از جمله ای کولای و سالمونلا که منجر به مسمومیت غذایی می شود، در تخته گوشت جمع می شود. با نکات بهداشتی هنگام استفاده از تخته گوشت می توانید سلامت خود را تامین کنید.

شاید این تصور از تبلیغاتی است که برای تخته گوشت پلاستیکی می شود ناشی شده. در این تبلیغات سعی شده به مصرف کنندگان بقبولانند پلاستیک بهتر است به این دلیل که نفوذ ناپذیر است. اما جالب است بدانید تحقیقات نشان می دهد که تخته گوشت چوبی هیچ گونه ضرری ندارد. و این تخته ها بهداشتی تر می باشند و برای کارد هم تخته چوبی بهتر است. شایع است که تخته گوشت چوبی دارای منافذ هست و موجودات ریز مضر مثل سالمونلا، ای کولای و لیستریا در آن نفوذ می کنند و و از بین بردن آن ها از سطح تخته گوشت چوبی مشکل است و ماده غذایی که روی آن قرار بگیرد آلوده می شود. و بعضی می گویند پلاستیک غیر قابل نفوذ می باشد و بسیار آسان تمیز می شود.

با وجود این همه شایعه هیچ کس حتی مسئولان بهداشت این گفته ها را تا سال 1993 آزمایش نکرده بودند. در آن زمان میکروبیولوژیست های مؤسسه تحقیقات غذایی دانشگاه ویسکانسین تخته گوشت چوبی و پلاستیکی را به انواع مختلف باکتری های ایجادکننده مسمویت های غذایی آلوده کردند. و نتیجه جالب بود. بدون شستن یا لمس تخته ها، باکتری هایی که روی تخته گوشت چوبی بودند ظرف سه دقیقه از بین رفتند. اما باکتری هایی که روی تخته پلاستیکی بودند نه تنها زنده ماندند بلکه آنها در طول یک شب چند برابر شدند. به این ترتیب به نظر می رسد چوب خاصیت میکروب کشی طبیعی در خود دارد که پلاستیک فاقد این خاصیت می باشد. با این حال اگر در خانه تخته پلاستیکی دارید لازم نیست آن را دور بیندازید و با عجله برای خرید تخته گوشت چوبی از خانه بیرون بروید. تا زمانی که تخته پلاستیکی خود را با مواد ضد باکتری بشویید خطری شما را تهدید نمی کند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *